linntillenius.blogg.se

- En liten blogg för att hålla Er uppdaterade om min tre månaders resa i Bangkok, Thailand!

Några dagar har gått..

Kategori: Allmänt

..Sedan jag skrev men det har gått så fort och jag har inte vetat vad jag ska skriva! Vi har från och med i mån bytt praktikplats till Siriraj Hospital, Thailands största sjukhus. Vi är på en akut stroke avdelning ochd et är mycket som är annorlunda jämfört med hemma. Största skillnaden är att vi i sverige har rehab avdelningar dit alla som fått en sjukdum som t ex stroke kommer om de efter sin tid på akuta stroke avd fortfarande har kvarstående men vilket många har. Till exempel en svag arm, att inte kunna stå, gå, äta osv, då kommer man till en rehab avd på sjukhuset där man är inlagd till man blivit så pass bra at man kan klara sig själv i hemmet eller om man inte blir bra så får man komma till ett alternativt boende. Här finns inte några rehab avdelnngar utan patienterna skickas hem till familjen efter sin ca en veckas lång tid på akuta avdelningen och då är det bara att hoppas att familjen fixar att ta hand om den sjuke och all TRÄNING som faktiskt nehövs efter en stroke om man överhuvud taget ska ha en chans att kunna återfå sitt normala tillstånd. Och detta sker i det flesta fall inte tror jag utan de som blivit fått ordentliga men efter sin stroke blir sängliggandes. De som har råd kan åka nån dag i veckan till öppenvården eller få hembesök av en sjukgymnast men det är det ju inte många som har råd men sett till hela befolkningen. Så det är nu man inser hur bra vi har det i Sverige.

Annars har vi varit på The Hobbit på 3D bio, det var häftigt! Vi hamande på en liten gata med massage saker så nu har jag handlat upp mig med kokosolja, linnement, massagepinnar mm! Igår var vi på SIAM museum där jag var förra helgen men igår var det "natt på muset" och det fanns lite altiviteter och en show utomhus under en stjärnklar himmel! Idag har min thai vän Jane premiär med sin musikal som hennes akademi (hon pluggar till jurist) satt ihop och vi ska gå på på en föreställning klockan 19! Imon väntar "sunday market" och det ska bli kul jag som älskar att strosa omkring! Sedan fortsätter praktiken mån-tor och sen på tor kommer min fina far hit och det ska bli härligt! På ons har jag och josse bokat in en behandling på spaet som heter "body perfect" och det är en 2h lång behandling som börjar med en rengöring av huden, sedan 1h massage med olja och örter tror jag det var! Sedan väntar 10 dagars semester på ön Boracay i filipinerna! Ska bli skönt och välbehövligt att vila lite från alla nya intryck och studier!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: