linntillenius.blogg.se

- En liten blogg för att hålla Er uppdaterade om min tre månaders resa i Bangkok, Thailand!

3 söta kusiner, var tvungen att köpa ett armband av vadera!

Kategori: Allmänt

Stora färska räkor i zizzling, ny favorit!

Snorkling vår andra dag vi seglade, fina fiskar!

Mkt f

Segling på julafton!

Solnedgång!

Pappas fina julklapp, paradis choklad!!

White sand beach!

GOD JUL!

Grottmys!

Gott nytt år!

Kategori: Allmänt

Vi har haft en underbar semester på Boracay,är verkligen ett resmål att tipsa om och det var min första men absolut inte sista gång jag åker dit! Stranden är nog den finaste jag sett, i klass med Zanzibar! Jag kom hem igår kväll runt 22 och det var skönt för gårdagen kan ha varit den mest tråkiga och långsamma dagen jag varit med om! Åkte från hotellet 6 på morgonen och sen vid 10 flög jag inrikes till Cebu, där jag fick vänta i 5h på mitt plan till Bnk. Kan ha varit de 5 segaste timmarna någonsin, det var en sådan liten flygplats och jag var så rastlös. Det fanns 4 småbutiker, alla med torkad mango! Jag är inte ett fan av torkad mango... När jag landade fick jag stå i kö i 40min för att visa upp "immigration information" och sedan stå i en väldigt lång taxikö med alla nyanlända turister i 40 min till. När jag äntligen fick min taxi könde jag att, åhh nu äntligen får jag komma hem! Men icke:) min taxi åkte såklrt vilse, han hade ingen aning om vart jag bodde och min resa tog närmare 2h. Vi stannande 3-4ggr och taxichauffören försvann upp till 5 min för att fråga om vägen. Folk pekade men han hittade i alla fall inte. Då kände jag redan lite hur jag saknade filipinerna för där kan alla engelska (mer eller mindre, bra eller sämre) men man kan i alla fall prata och det är omöjligt här för de flesta kan inte ett ord. Men tillsut kom jag hem och det var magiskt!
Somnade med nycklarna i dörren också så var nog rätt slut!

Nu är det omladdning som gäller, om 2h kommer vårt "lyxhotell" och hä,tar upp oss där vi bor för att köra oss! Hoppas de har bättre lokalsinne än min chaufför igår:)

GOTT NYTT SLUT PÅ ER:)

Färsk fisk o skaldjur!

Solnedgång!

Boracay!

Boracay är en underbar ö och vi har det toppen! Varje dag äter vi färsk fisk o skaldjur som vi väljer ut själva, sedan får vi bestämma hur det ska tilllagas och vilka tillbehör vi vill ha. Passar oss perfekt vi som gillar att äta sådant! Jag har ätit jätteräkor, musslor, ostron och det är bara för gott här borta, även köttet kan man välja ut och så tillagas det direkt! Stranden är lång och bred och det finns mycket båtar. Imon planerar vi att åka ut och segla runt ön med Ricky, han äger en båt och jobbar här på ön! Så nu hoppas vi på fint väder imon! Vi har det varmt och skönt, det är molningt mest men det är nog bra så att man vågar vara på stranden! Det är skönare här än i Bangkok därför att här blåser det och man slipper svettas dygnet runt!

GOD JUL PÅ ER ALLA !

Kakor

Kategori: Allmänt

Idag tog en av våra handldare med oss på en marknad som hör till sjukhusområdet, hon köpte kokoskakor till oss och så köpte jag mini kakor, som syltkakor fast med choklad i och de var mycket goda! Annars går dagarna fort, vi har praktik och hittar på andra saker när vi inte pluggar. Idag har jag och josefin gjort något som man inte gör ofta..Vi har bokat in oss på ett 5 stjärnigt lyxhotell vid floden i bangkok på nyårsafton. Vi har bokat ett "new yers ewe packet" och det ingår en galamiddag och nyårsfirande! Hotellet ser fantastiskt ut och för Er som blir nyfikna kommer här en länk! Och som vanligt blir det aldrig någon länk när jag försöker så ni får kopiera/klistra in:)

Så det ska bli härligt med lite nyårslyx! Ikväll ska vi åka på en liten marknad vi sett när vi åkt buss, tänkte åka dit och strosa lite och äta lite mat! Imorgon ska jag packa lite och sedan på tor em kommer pappa och även josses patrik. Vi ska äta middag tillsammans och visa dem runt lite här vi bor! Sedan bär det av mot Boracay i Filipinerna med flyg 00.30 på natten medan josse åker till Krabi. Vi strålar sedan samman till nyår och sedan börjar plugget igen, 6 v c-uppsats!

Några dagar har gått..

Kategori: Allmänt

..Sedan jag skrev men det har gått så fort och jag har inte vetat vad jag ska skriva! Vi har från och med i mån bytt praktikplats till Siriraj Hospital, Thailands största sjukhus. Vi är på en akut stroke avdelning ochd et är mycket som är annorlunda jämfört med hemma. Största skillnaden är att vi i sverige har rehab avdelningar dit alla som fått en sjukdum som t ex stroke kommer om de efter sin tid på akuta stroke avd fortfarande har kvarstående men vilket många har. Till exempel en svag arm, att inte kunna stå, gå, äta osv, då kommer man till en rehab avd på sjukhuset där man är inlagd till man blivit så pass bra at man kan klara sig själv i hemmet eller om man inte blir bra så får man komma till ett alternativt boende. Här finns inte några rehab avdelnngar utan patienterna skickas hem till familjen efter sin ca en veckas lång tid på akuta avdelningen och då är det bara att hoppas att familjen fixar att ta hand om den sjuke och all TRÄNING som faktiskt nehövs efter en stroke om man överhuvud taget ska ha en chans att kunna återfå sitt normala tillstånd. Och detta sker i det flesta fall inte tror jag utan de som blivit fått ordentliga men efter sin stroke blir sängliggandes. De som har råd kan åka nån dag i veckan till öppenvården eller få hembesök av en sjukgymnast men det är det ju inte många som har råd men sett till hela befolkningen. Så det är nu man inser hur bra vi har det i Sverige.

Annars har vi varit på The Hobbit på 3D bio, det var häftigt! Vi hamande på en liten gata med massage saker så nu har jag handlat upp mig med kokosolja, linnement, massagepinnar mm! Igår var vi på SIAM museum där jag var förra helgen men igår var det "natt på muset" och det fanns lite altiviteter och en show utomhus under en stjärnklar himmel! Idag har min thai vän Jane premiär med sin musikal som hennes akademi (hon pluggar till jurist) satt ihop och vi ska gå på på en föreställning klockan 19! Imon väntar "sunday market" och det ska bli kul jag som älskar att strosa omkring! Sedan fortsätter praktiken mån-tor och sen på tor kommer min fina far hit och det ska bli härligt! På ons har jag och josse bokat in en behandling på spaet som heter "body perfect" och det är en 2h lång behandling som börjar med en rengöring av huden, sedan 1h massage med olja och örter tror jag det var! Sedan väntar 10 dagars semester på ön Boracay i filipinerna! Ska bli skönt och välbehövligt att vila lite från alla nya intryck och studier!

Buddha

Grand Palace

Och skrev såklart fel, Jane är till höger på bilden...

Sightseeing med Jane!

Kategori: Allmänt

Idag har jag, Jane och hennes vän Lizzie varit på sightseeing och runt på lite fik och restauranger som de ville visa mig! Vi har varit till Grand Plalace, Wat Pho, SIAM museum (ett upptäcksmuseum om Thailand långt tillbaka i historien fram till idag) och China Town. I templen i Grand Palace och Wat Pho är allt i guld och allt är handgjort, det var otroligt vackert! Vi har haft en toppendag och jag är så glad att de ville ta med mig, vi har också hunnit med att bara umgås och prata om allt mellan himmel och gjord under alla måltider och det är kul att veta allt om dessa tjejer och även att de kan besvara de flesta av mina funderingar kring Thailand!

Jane till vänster, Lizzie till höger.

Sightseeing med Jane!

Kategori: Allmänt

Jane till vänster, Lizzie till höger.

Sista dagen!

Kategori: Allmänt

Sista dagen på praktiekn på kliniken bhuder vi våra handledare på lunch, bredvid mig sitter Sirikorapit och bredvid Josse sitter Detchawin! På tisdag börjar vi praktiken på Siriraj Hospital, strokeavdelningen!

Inuti MBK

MBK shoppingcenter!

Utsikt flodhuset!

Hembesök!

Lunch innan hembesök!

Kategori: Allmänt

Rislampa, vanligt vid högtider- stiger upp till skyn!

Från våran gata på kungens födelsedag, marknad o mkt folk!

Thaigodis i form av gelatin och inuti sötade mosade bönor (inte så gott..)

bön

Paraden på skolan för att fira kungen!

Helg!

Kategori: Allmänt

I helgen har jag ”ensam helg” då de andra är i Phuket, vi har långhelg med röd dag på måndag! I fredags var vi med två andra sjukgymnaster som jobbar med hemrehabilitering för neuropatienter. Det var riktigt kul och givande. Vi började med en underbar lunch med massa olika rätter som tjejerna valde ut och det är alltid kul att testa något nytt! Sedan besökte vi två olika patienter. Den ena bodde med sin fru i en annan provins och det var fint med ett tempel precis bredvid huset, där blev vi bjudna på exotiska frukter och när vi skulle åka la kvinnan ner all frukt i en påse för att hon ville vi skulle ta med det hem, gästvänliga och vänliga över huvudtaget är thailändarna allihopa och det är verkligen något vi andra borde lära av tycker jag. Deras hem bestod av ett fyrkantigt rum med massa plotter och foton och sedan ett rum som var mer eller mindre utomhus där det lilla gamla köket fanns.

Det andra paret bodde i ett flodhus! Och jag var så glad för det för hade hela tiden tänkt att jag skulle vilja gå in i ett sådant hus. Huset stod på pelare i kanten av floden och mellan träplankorna kunde man se vattnet och genom fönstern hela floden och massa små fiskebåtar! Helt fantastiskt! Efter skolan åkte de andra och jag begav mig med taxi till ”Alist spa”, ett spa med thaimassage som Tony brukar gå till. Jag tog en 2h thaimassage och det var den bästa massage jag någonsin fått, Miao hette hon som gav mig den och jag ska absolut gå tillbaka igen nästa vecka!

På lördagen åkte jag till MBK shoppingcenter, ett varuhus på 8 våningar! Där finns massor med skor och väskor i äkta läder och jag hittade så mycket fint! När klockan var 2 hade jag ont o fötterna och då passade jag på att gå och se twilight på bio som fanns i centret! Och just ja, vi var på bio här om dagen också och såg en film som hette ”the impossible”, den måste ni alla se tycker jag det är en film som är baserad på en sann historia där man får följa en amerikansk familj som var i Thailand under Sunamin. En film som är väldigt gripande och väldigt fin. När klockan var 18 var jag tvungen att bege mig och det var inte pga att jag inte kunde handlat mer utan pga att min budget måste räcka hela resan…

Idag ska jag träffa Jane, hon är från Bangkok och var utbytesstudent i mon klass på gymnasiet. Det ska bli väldigt kul och hon ska ta med mig på lite sevärheter och lite så!

Grattis kung Rama!

Kategori: Allmänt

Grattis Kung Rama på födelsedagen!
Idag är det röd dag och fetsligheter överallt, vi firade lite imorse med att se på teven och det var galet vad mycket folk det var vid slottet måste varit flera hundra tusen. Tillslut rullade kungen ut på balkongen med sin rullstol och alla firande thailändare kunde äntligen få vinka!
Det firas som sagt på vår gata med och det är lite vsårt att sova med all musik! men kungen i thailand är nåtgot särskilt och det är bara att hänga med!
Så grattiis till Bhumibol Adulyadej (Rama IX)Thailands kung sedan 1946.

Efter plugg och lunch åkte vi till Central, shoppingcentret med de mångavåningarna. Efter några timmar värkte hälsarna och då var det inte kul längre men köpte i alla fall en klänning! Ikväll ska vi ta oss till andra sidan av Pinklao bridge och gå runt och kika lite på firandet och markanden! Blir nog en härlig middag med plockmat!

Dagens ord: Gaam = stäng

Kategori: Allmänt

Idag har vi varit med på vattenjympa, det var skönt att få svalka sig lite! Vi hade förista timmen en grupp med 2 patienter och då fick vi hålla i en del av träningen, sedan hade vi tillsammans med en handledare var en patient var och då var det individuell träning.

Imorgon fyller kungen år och det har redanbörjats firats i stan, idag när vi kom hem med bussen fick vi in liten chock för hela gatan var full med marknad och mat! I skolan så var vi med i en liten parad för att hylla kungen och alla har gula kläder för att man ska visa sin hyllning till honom. Nu ikväll har vi gått på en liten del av gatan och ätit massa smårätter från marknaden och det är så mysigt! Imorgon fyller alltså kungen år och det är röd dag, vi ska plugga halva dagen och sen gå på marknaden och shoppa lite i köpcentret!

Det roligaste idag var när vi åt lunch på skolan och det plötsligt kom en STOR ödla, ca 1,5 -2 m med svans! Här kommer en bild på den! Long live the king! Som thailändarna sjöng idag!

Kao = ris

Kategori: Allmänt

Idag har vi bytt handledare men som tur var är denna kille lika bra han med, han kan bra engelska och det är ju nästan o och o för att man ska kunna få ut något av det hela. Imorgon ska jag och josse vara med på bassängträning hela eftermiddagen och tydligen ska vi hålla i första timmen! Vi åt jättegod lunch idag på en liten restaurang utomhus som blivit vår favorit, man ser alla olika grytor/rätter och så är det bara att peka på de man vill ha! Idag hade vi en extra lång lunch och vi satt oss därefter på ett pyttecafé med bord gjorda av trärötter, alla helt olika! Vi köpte glass och en konstig bulle med nåt brunt i. När vi skulle gå frågade jag vad det var det bruna och det visade sig vara bönor! Fast söta bönor, det var gott!
Sedan igår står det en kille på vår gata med en vagn där han säljer grillade insekter så nu håller jag på att övertyga josse att vi ska köpa en varsin myra. Jag känner hellre det än en larv i alla fall! I övrigt såg vi världens ödla idag, som en liten krokodil på en av gräsytorna vid en av de små ”sjöarna” på skolan, den var ca en halv till en meter lång med svansen och det var häftigt!

Här kommer en bild på lite av den goda frukten jag äter:)

och en sista bild..

Kategori: Allmänt

Här är den goda fisken jag skrev om tidigare, när vi fick hjälp av ett thaipar att beställa in mat!

En till bild...

E bild på vaktelägg från markanden på skolan under festivalen, de var så goda och tyckte stekpannan för dessa pytteägg var så underbar!

En bild..

Kategori: Allmänt

Lilla familjen en vanlig kväll på vår gata!

Bild från paraden!

En bild på en av de många vackra thailändarna!

Bild från festivalen!

Kategori: Allmänt

Nu har jag förstått hur man förminskar bilderna så förhoppningsvis så ska det fungera även i framtiden! Här är en bild från paraden, från vänster Jessica, Josse, jag och Manon den andra tyska utbytesstudenten!

så för

Utekväll och Hua Hin!

Kategori: Allmänt

I fredags hade vi praktik hela dagen, kom hem en halvtimme senare än vanligt för att det var så mycket trafik. När vi kom hem pluggade vi c-uppsats och sedan träffades vi alla tillsammans med Tony, den tyska utbytesstudenten som är från Bangkok. Vi åt middag tillsammans och sen bar det iväg in till det riktiga centrumet, stora centralen för utgång. För första gången fick jag verkligen en syn av det bangkok man sett på alla bilder, med alla skyskrapor och lyxhotell. Vi åkte taxi och det var bra för då såg ut över själva city och det var riktigt häftigt! Kändes som om den delen av Bangkok var en annan värld jämfört med Pin Klao där vi bor och då är det inte mer än 5km-1mil till ”stora centrum”. Vi hade en toppenkväll och dansade mycket, det var kul att se utelivet i Bangkok och roligt att se vilka häftiga arkitekturer deras uteställen hade! Träffade en svensk tjej som jobbade för FN och som också hade jobbat i Afrika och en dela andra utbytesstudenter!

Tidigt (för tidigt) på lördag morgon åkte vi till Hua Hin. Hua Hin är en känd turistort som ligger på norra Malackahalvön i provinsen Prachuap Khiri Khan. Det är lätt att ta sig vart man än ska från Bangkok och ofta kan man välja tåg, buss, båt eller t ex sky train. Oftast åker man till stora busscentralen i Bangkok city och därifrån kan man alltså ta sig i princip överallt, vi tog en mini van med AC och det riktigt skönt! Hua Hin är Thailands äldsta badort och har en befolkning på ca 75000. Stranden är ca 2 mil lång och vi blev avsläppta någonstans på den(!) vet inte vart men det var riktigt turistigt och proppat med parasoll. Jag tycker inte att den delen av stranden som vi var på tillhör de finaste stränder jag varit på men det var helt okej och skönt med vatten! Det tog ca 3-4h från oss till stranden då det är ca 25 mil och det var skönt att få lite sol och bad!

Idag ska vi plugga c-uppsats hela dagen och vi har inget planerat för kvällen, eventuellt kanske vi går på bio i köpcentret här i Pin Klao, de har vissa filmer med eng text och det ska tydligen vara häftigt för det är 4 dimensionell bio tror jag det var!