linntillenius.blogg.se

- En liten blogg för att hålla Er uppdaterade om min tre månaders resa i Bangkok, Thailand!

Första natten!

Kategori: Allmänt

I fredags lyfte planet vid lunchtid och vi landade i Bangkok 4 på morgonen svensk tid, blev inte mycket sömn men det gick bra i alla fall! När vi landat blev vi upphämtade av de två thailändska studenterna och vi tog en taxi till boendet. Mitt rum ser ni på bilden och det är absolut helt okej, riktigt lyxigt jämfört med mitt boende i Tanzania! För att komma in i Thailändsk tid gick vi inte aldrig och la oss utan var uppe till det blev sängdags thaitid. Var såklart väldigt trött men studenterna Mai och May tog med oss till sina vänner i ett av köpcentren där vi åt en fantastisk lunch. jag och alex lät dem bestsälla vad de ville och allt var gott, det blev många rätter och alla åt av allt! Måste verkligen säga att man äter mycket med ögonen här också, det är så mycket färger och fina uppläggningar av alla rätter! Till efterrätt beställde vi in kokosmjölksglass, kinesiska "slemblommor" (var små runda och röda som gelehallon nästan och låg och bade i en skål med rosa vätska, var riktigt vidrigt och slemmigt var det) och lite annat smått och gått som t ex "sticky rice" (riktigt klibbigt ris sötat med kokos o mango) och det var verkligen supergott! Så mätta och belåtna kan man absolut säga att vi blev! Jag har inte förstått hur stort Bangkok är men bara genom att ta bussen kanske en eller en halv km till detta köpcenter fick jag en lite aha- upplevelse. 5 våningar varav en våning säkert är som hela kupolen (!) vi var bara på översta våningen och där fanns alla restauranger. May berättade att detta center inte ens är det största... På bottenvåningen finns en jättestor mataffär och jag som älskar mataffärer trivdes riktigt bra där! Det fanns precis allt och allt var fint och fräscht! Köpte med mig frukost att ha i min kyl, jag gillar att äta frukost hemma istället för att gå ut och äta på någon restaurang. I alla fall på vardagar då vi kommer att åka med en buss till praktiken 07.30 för att sedan komma hem igen vid 16.30.

Av det lilla vi sett hittills så består Bangkok av mat i alla dess former, det finns mat vart du är kollar! Restauranger, små små hak på gatorna, vagnar med hjul där man kan löpa frukt, vagnar med pannkaka, bord med grönsaker osv. Till middag igår kväll gick vi och satte oss precis bredvid där vi bor. Detta lilla ställe består av 3 små plastbord och några kokplattor, vi hade ingen aning om vad vi beställde eftersom de två thailändarna inte kan engelska och vi än så länge inte thai:) Men gott var det, jag fick en soppa med färsk spenat och lite annat jag inte vet vad det var och till efterrätt köpte jag en färsk frukt från en av vagnarna, som killen som ägde slizade upp med världens största kniv, la i en liten påse och sedan fick jag en pinne som man kunde ta upp bitarna med. Jag vet inte vad det var för frukt, den såg ut som ut som en liten och långsmal mango men den var hård och lite sträv i smaken men ganska så god! Efter middagen gick jag in till mig och lyckades koppla in mitt trådlösa internet som faktiskt är riktigt bra! Somnade som en stock men kan inte säga att det var så lätt att sova sen i alla fall, vakande första gången av många med hjärtat i halsgropen och trodde det var skottlossning men det visade sig vara fyrverkerier när jag gick upp och kollade. Sedan var det som sagt riktigt svårt att somna om för det är så otroligt mycket ljud i Bangkok. Det är bilar, smällar, brak och jag vet inte vad men förhoppningsvis vänjer jag väl mig tillslut!

Nu är klockan snart 11 och då kommer Johan, en lärare från vår utbildning hit, han ska introducera oss för båtlinjerna så att vi lär oss att ta oss runt på ett enklare sätt då trafiken här är enorm!! Johan är här i en vecka tror jag och ikväll ska vi äta middag tillsammans då Johan ska berätta lite vad han har gjort här och tipsa på vad man ska göra! (och inte göra, tydligen..)

Eftersom vi svenskar är besatta av väder ska jag väl tillägga att det är väldigt varmt här, ca 30 grader igår men tydligen är det varmare än vad det brukar vara i nov så hoppas det blir lite svalare! har regnet mycket inatt och nu imorse så är nog lite skönare luft ute nu än igår i alla fall!
Det var en första liten uppdatering från mig! :)

Kommentarer

  • Daddy säger:

    Härligt att läsa! Har haft högläsning för Farmor och AnnCi då vi är i Kvarnsveden. Ätit lutfisk och kyckling som smakade kanon. Nu ska vi julpynta lite inför 1a advent. Sköt om dig och Stora Kramar från oss!

    2012-11-25 | 16:39:08

Kommentera inlägget här: